PRZYKŁADOWE
OGÓLNE WARUNKI KOMPLEKSOWEGO
UBEZPIECZENIA
JACHTÓW ŚRÓDLĄDOWYCH
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Ogólne warunki kompleksowego
ubezpieczenia jachtów śródlądowych, zwane dalej o.w.u., mają zastosowanie
do umów ubezpieczenia zawieranych przez Powszechny Zakład Ubezpieczeń Spółka
Akcyjną, zwany dalej PZU S.A., z osobami fizycznymi, prawnymi oraz jednostkami
organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej, eksploatującymi na
podstawie tytułu prawnego jachty przeznaczone do uprawiania śródlądowej
żeglugi turystycznej i sportowej - zwanymi dalej Ubezpieczającym.
2. W ramach niniejszych o.w.u
PZU S.A. obejmuje kompleksowym ubezpieczeniem jachty zarejestrowane we
właściwych organach rejestrowych, w klubach sportowych albo innych jednostkach
organizacyjnych i dopuszczone do żeglugi śródlądowej i/lub morskiej żeglugi
przybrzeżnej przez właściwe władze żeglugowe oraz sprzęt wodny.
3. Umowami ubezpieczenia
na podstawie niniejszych o.w.u. objęte mogą być również statki żeglugi
śródlądowej użytkowane w celach innych niż uprawianie śródlądowej żeglugi
turystycznej i sportowej. Do umów tych stosuje się dodatkowe warunki szczególne.
4. PZU S.A. obejmuje ochroną
ubezpieczeniową jachty śródlądowe oraz sprzęt wodny podczas ich eksploatacji
na akwenach śródlądowych RP lub morskich wodach wewnętrznych i przybrzeżnych
RP, w okresie wyłączenia z eksploatacji jak również podczas transportu
lądowego na obszarze RP.
5. Użyte w niniejszych o.w.u.
określenia oznaczają:
1) Ubezpieczający -
osobę fizyczną, prawną lub jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości
prawnej zawierającą umowę ubezpieczenia;
2) Ubezpieczony - osobę
fizyczną, prawną lub jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości
prawnej, na rzecz której została zawarta umowa ubezpieczenia;
3) jacht - statek o
napędzie
żaglowym, żaglowo-motorowym albo motorowym przeznaczony do uprawiania śródlądowej
żeglugi turystycznej i sportowej. Za jacht uważa się również skuter wodny,
łódź pneumatyczną i poduszkowiec;
4) sprzęt wodny - deski
surfingowe, windsurfingowe, rowery wodne, łodzie wiosłowe, kajaki i pontony
itp.;
5) standardowe wyposażenie
jachtu - wyposażenie pokładowe, sygnalizacyjne, nawigacyjne, kotwiczne,
ratunkowe i przeciwpożarowe określone w dokumencie rejestracji lub świadectwie
zdolności żeglugowej;
6) dokumenty bezpieczeństwa
- dokument rejestracyjny, świadectwo zdolności żeglugowej lub inny dokument
stwierdzający, że jacht spełnia określone przepisami wymagania w zakresie
budowy i bezpieczeństwa wystawiony przez uprawnione ograny;
7) okres eksploatacji
- okres pływania na wodach śródlądowych i morskich wodach wewnętrznych
i przybrzeżnych RP, czas towarzyszenia (asysty), holowania oraz wodowania,
podnoszenia z wody, postoju w portach, stanicach, przystaniach;
8) okres wyłączenia
z eksploatacji - okres przechowywania w zimowiskach, warsztatach naprawczych,
stoczniach remontowych lub w innych przeznaczonych do tego celu i należycie
zabezpieczonych pomieszczeniach lub miejscach przechowywania;
9) postój - czasowe
zatrzymanie jachtu w porcie, przystani lub innym przeznaczonym do tego
celu miejscu w okresie jego eksploatacji;
10) należyte zabezpieczenie
jachtu przed kradzieżą w okresie eksploatacji:
a) umieszczenie jachtu
na terenie dozorowanym przez całą dobę,
b) przymocowanie jachtu
do stałego elementu na lądzie w sposób uniemożliwiający wyprowadzenie jachtu
z miejsca postoju przez osoby nieupoważnione bez użycia narzędzi, z zastosowaniem
linki stalowej albo łańcucha o grubości co najmniej 8 mm zamkniętych na
kłódkę wielozastawkową,
c) przymocowanie silnika
przyczepnego do konstrukcji jachtu przystosowaną do tego celu kłódką albo
linką stalową o grubości co najmniej 8 mm i zamknięcie tej linki na kłódkę
wielozastawkową,
d) uruchomienie urządzenia
odcinającego dopływ paliwa do silnika - w przypadku jachtu o napędzie motorowym
(żaglowo-motorowym) wyposażonym w takie urządzenie,
e) zamknięcie kabiny
jachtu na zamek wielozastawkowy;
11) należyte zabezpieczenie
jachtu przed kradzieżą w okresie wyłączenia z eksploatacji - umieszczenie
jachtu wraz z silnikiem przyczepnym i osprzętem w jednym z następujących
miejsc przechowywania:
a) w pomieszczeniu
posiadającym konstrukcję niemożliwą do zdemontowania, bez równoczesnego
jej zniszczenia przy użyciu narzędzi, w którym:
i. zabezpieczenia otworów,
przez które możliwy byłby dostęp do ubezpieczonego mienia są tak skonstruowane,
osadzone i zamknięte, że ich pokonanie nie jest możliwe bez pozostawienia
śladów stanowiących dowód użycia siły i narzędzi,
ii. wszystkie drzwi zewnętrzne
są zamknięte na zamek wielozastawkowy albo jeżeli ze względów konstrukcyjnych
stosowanie zamków nie jest możliwe - co najmniej na kłódkę wielozastawkową,
iii. drzwi dwuskrzydłowe
posiadają jedno skrzydło unieruchomione u góry i u dołu przy pomocy blokad
zainstalowanych od wewnątrz pomieszczenia,
iv. drzwi oszklone są zaopatrzone
w zamki, których nie można otworzyć bez klucza przez otwór wybity w szybie,
v. wszystkie oszklone
otwory zewnętrzne, drzwi oraz okna są zabezpieczone dodatkowo osłoną mechaniczną
w postaci krat, żaluzji lub okiennic. Osłony mechaniczne są takiej konstrukcji,
tak założone i zamknięte, że przedostanie się do wnętrza pomieszczenia
nie jest możliwe bez uprzedniego ich uszkodzenia przy pomocy narzędzi
albo
b) na terenie ogrodzonym,
zamkniętym, całodobowo dozorowanym i oświetlonym w porze nocnej, z tym
że silnik przyczepny i osprzęt należy przechowywać w kabinie jachtu zamkniętej
na co najmniej jeden zamek wielozastawkowy.
12) zamek wielozastawkowy
- zamek posiadający przynajmniej dwie ruchome zastawki służące do blokowania
zasuwki zamka;
13) ogień - ogień,
który przedostał się poza palenisko albo powstał bez paleniska i rozszerzył
się o własnej sile;
14) piorun - gwałtowne
wyładowanie elektryczne w atmosferze działające bezpośrednio na przedmiot
ubezpieczenia, pozostawiające bezsporne ślady tego zdarzenia;
15) wybuch - gwałtowne
zmiany stanu równowagi układu z jednoczesnym wyzwoleniem się gazów, pyłów
lub pary, wywołane ich właściwością rozprzestrzeniania się. W odniesieniu
do naczyń ciśnieniowych i innych tego rodzaju zbiorników warunkiem uznania
szkody za spowodowaną wybuchem jest, aby ściany tych naczyń i zbiorników
uległy rozdarciu w takich rozmiarach, iż wskutek ujścia gazów, pyłów, pary
lub cieczy nastąpiło nagłe wyrównanie ciśnień. Za spowodowane przez wybuch
uważa się również szkody powstałe wskutek implozji polegającej na uszkodzeniu
zbiornika lub aparatu próżniowego ciśnieniem zewnętrznym;
16) huragan - wiatr
o prędkości nie mniejszej niż 24,5 m/sek ustalonej przez Instytut Meteorologii
i Gospodarki Wodnej (IMiGW);
17) sztorm - wiatr
o prędkości nie mniejszej niż 17,2 m/sek. ustalonej przez Instytut Meteorologii
i Gospodarki Wodnej (IMiGW);
18) deszcz nawalny
- opad deszczu o współczynniku wydajności co najmniej 4, który ustala Instytut
Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMiGW); w przypadku braku stacji pomiarowej
IMiGW w miejscu szkody, bierze się pod uwagę stan faktyczny i rozmiar szkód
w miejscu ich powstania, świadczące wyraźnie o działaniu deszczu nawalnego;
19) siła wyższa - działanie
sił przyrody np. sztorm, huragan, uderzenie pioruna;
20) kradzież - zabór mienia
po uprzednim pokonaniu należytych zabezpieczeń za pomocą narzędzi;
21) rabunek - zabór
ubezpieczonego mienia z zastosowaniem przemocy fizycznej wobec Ubezpieczonego
lub osoby przez niego upoważnionej bądź groźby natychmiastowego użycia
przemocy albo z doprowadzeniem do nieprzytomności lub bezbronności dla
pokonania ich oporu przed wydaniem ubezpieczonego mienia;
22) nieszczęśliwy wypadek
- nagłe zdarzenie zaistniałe podczas rejsu wywołane przyczyną zewnętrzną,
w następstwie którego Ubezpieczony, niezależnie od swej woli, doznał trwałego
uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia lub zmarł.
Za nieszczęśliwy wypadek
uważa się również zwichnięcie stawów lub naderwanie ścięgien spowodowane
nagłym napięciem mięśni, jeżeli zdarzenia te miały miejsce w okresie eksploatacji
jachtu albo sprzętu wodnego;
23) transport lądowy-
przewóz jachtu z/do miejsca przechowywania/postoju, miejsca pływania lub
wykonywania naprawy powypadkowej - po załadunku na środek transportu;
24) wypadek drogowy
- kolizję środka transportu przewożącego jacht z innym środkiem transportu,
osobami, zwierzętami, przedmiotami a także wywrócenie się środka transportu
albo jego zatonięcie;
25) wartość rzeczywista
- wartość przedmiotu ubezpieczenia po uwzględnieniu stopnia zużycia;
26) strata całkowita
rzeczywista - kradzież, rabunek, zatonięcie lub całkowite zniszczenie jachtu
z dodatkowym wyposażeniem, silnikiem i osprzętem lub sprzętu wodnego;
27) strata całkowita
konstruktywna - szkodę, której koszt naprawy powypadkowej przekroczył albo
jest równy sumie ubezpieczenia przedmiotu objętego ochroną;
28) franszyza redukcyjna
- z góry określoną część szkody, o którą PZU S.A. obniża odszkodowanie.
PRZEDMIOT I ZAKRES UBEZPIECZENIA
§ 2
1. W ramach umowy ubezpieczenia
zawartej na podstawie niniejszych o.w.u. PZU S.A. udziela kompleksowej
ochrony ubezpieczeniowej w zakresie ryzyk wymienionych w §§ 4, 5, 6 i 7
związanych z posiadaniem jachtów śródlądowych oraz sprzętu wodnego, uprawianiem
na nich turystyki i sportu rekreacyjnego oraz używaniem do celów szkoleniowych.
2. Na wniosek Ubezpieczającego
i za odrębną składką jachty oraz sprzęt wodny mogą być objęte ochroną ubezpieczeniową
również na czas udziału w regatach lub innych imprezach sportowych.
3. Kompleksowa ochrona ubezpieczeniowa
obejmuje:
A. Jachty i sprzęt wodny
od ryzyka uszkodzenia, zniszczenia i utraty
(UBEZPIECZENIE JACHT-CASCO),
B. Odpowiedzialność cywilną
posiadacza/ kierownika/użytkownika jachtu i/lub sprzętu wodnego wobec osób
trzecich innych niż załoga/współużytkownik sprzętu (UBEZPIECZENIE OC UŻYTKOWNIKA),
C. Następstwa nieszczęśliwych
wypadków kierownika i członków załogi/ użytkownika sprzętu wodnego (UBEZPIECZENIE
NASTĘPSTW NIESZCZĘŚLIWYCH WYPADKÓW (NW)),
D. Rzeczy osobiste kierownika
i członków załogi/użytkownika sprzętu wodnego (UBEZPIECZENIE RZECZY OSOBISTYCH).
4. Z tytułu zawartej
umowy ubezpieczenia PZU S.A. wypłaca odszkodowania i świadczenia za szkody
rzeczowe i osobowe, w granicach sum ubezpieczenia określonych w polisie
lub innym dokumencie ubezpieczenia dla każdego z ubezpieczeń wymienionych
w ust. 3.
5. W trakcie trwania
umowy ubezpieczenia Ubezpieczający, za zgoda PZU S.A., może podwyższyć
sumę ubezpieczenia. Podwyższenie sumy pociąga za sobą opłatę dodatkowej
składki liczonej począwszy od dnia dokonania zmiany.
6. Za szkody powstałe
do dnia następnego po zmianie sumy ubezpieczenia, PZU S.A. ponosi odpowiedzialność
na warunkach umowy dotychczasowej.
7. PZU S.A. pokrywa
również w granicach sumy ubezpieczenia jacht-casco:
1) koszty mające na
celu zapobieżenie szkodzie lub zmniejszenie jej rozmiarów, poniesione w
związku z zaistniałym zdarzeniem objętym ubezpieczeniem,
2) w wysokości 10 %
sumy ubezpieczenia jacht-casco uzasadnione koszty:
a) awaryjnego holowania
lub transportu uszkodzonego przedmiotu ubezpieczenia z miejsca wypadku,
do i z miejsca naprawy, o ile poniesione były w związku ze zdarzeniem objętym
ubezpieczeniem,
b) oględzin kadłuba po utknięciu
na mieliźnie,
c) ustalenia rozmiarów
i okoliczności szkody, jeżeli poniesione były za zgodą PZU S.A.,
d) obrony prawnej i sądowej,
jeżeli poniesione były za zgodą PZU S.A..
8. Wypłacone kwoty tytułem
zwrotu kosztów określonych w ust. 7 powodują zmniejszenie sumy ubezpieczenia
jacht-casco.
WYŁĄCZENIA OGÓLNE ODPOWIEDZIALNOŚCI
PZU S.A.
§ 3
1. Ochrona ubezpieczeniowa
nie obejmuje szkód powstałych:
1) z winy umyślnej
lub rażącego niedbalstwa Ubezpieczającego lub użytkownika,
2) w czasie eksploatacji
jachtu lub sprzętu wodnego niezgodnie z przeznaczeniem,
3) w czasie eksploatacji
jachtu bez ważnych dokumentów bezpieczeństwa,
4) podczas kierowania
jachtem przez osobę nie upoważnioną lub nie posiadającą uprawnień żeglarskich/motorowodnych
określonych w przepisach regulujących zasady żeglugi śródlądowej,
5) podczas prowadzenia jachtu
(wykonywania funkcji sternika) przez osobę nie posiadającą wymaganych przepisami
uprawnień, chyba że szkoda powstała w czasie używania jachtu do celów szkoleniowych
pod nadzorem instruktora,
6) wskutek działania lub
zaniechania kierownika lub członków załogi jachtu albo użytkownika sprzętu
wodnego będących pod wpływem alkoholu, narkotyków, środków odurzających
lub leków psychotropowych,
2. Ochrona ubezpieczeniowa
nie obejmuje również:
1) utraconych korzyści
oraz kar, grzywien itp. nałożonych na Ubezpieczającego, użytkownika/kierownika
jachtu lub członków załogi,
2) szkód w środkach
płatniczych, papierach wartościowych, biżuterii, dokumentach, zbiorach
filatelistycznych, numizmatycznych i innych przedmiotach o wartości szczególnej
lub kolekcjonerskiej.
3. Z ochrony ubezpieczeniowej
wyłączone są szkody spowodowane:
1) działaniami wojennymi,
wojną domową, zamieszkami społecznymi, sabotażem, strajkami, manewrami
lub operacjami wojskowymi,
2) konfiskatą, aresztem
bądź zatrzymaniem jachtu przez uprawnione organy,
3) aktami terroryzmu,
4) oddziaływaniem energii
jądrowej i zanieczyszczeniem środowiska.
A. UBEZPIECZENIE JACHT-CASCO
§ 4
1. Przedmiotem ubezpieczenia
jacht-casco są wszelkiego rodzaju jachty śródlądowe wraz ze standardowym
wyposażeniem i osprzętem oraz silnikiem zamontowanym na stałe a także sprzęt
wodny.
2. Ponadstandardowe
wyposażenie zamontowane na jachcie oraz silnik przyczepny (zaburtowy) mogą
być objęte ubezpieczeniem na podstawie wniosku Ubezpieczającego zawierającego
oddzielnie zadeklarowane wartości tego wyposażenia i/lub silnika przyczepnego.
3. Ubezpieczenie jachtu
może być zawarte w zakresie podstawowym, rozszerzonym albo pełnym.
4. Ubezpieczenie sprzętu
wodnego może być zawarte w zakresie podstawowym albo rozszerzonym o zdarzenia
podczas transportu wymienione w ust. 8 pkt. 1 (wariant I).
5. Ubezpieczenie jachtu
i sprzętu wodnego na czas udziału w regatach lub innych imprezach sportowych
pokrywa szkody powstałe wyłącznie w czasie uczestniczenia w regatach /imprezach
sportowych w następstwie zdarzeń objętych podstawowym zakresem ubezpieczenia
jacht-casco, wymienionych w ust. 6 pkt. 1 - 10 i ust. 7.
6. Podstawowy zakres
ubezpieczenia jacht- casco obejmuje szkody powstałe wskutek:
1) czynności wykonywanych
w czasie otaklowywania albo roztaklowywania jachtu,
2) wywrócenia się lub zatonięcia
jachtu lub sprzętu wodnego,
3) utknięcia na mieliźnie,
wejścia na ląd lub przeszkodę podwodną,
4) kolizji z inną jednostką
pływającą,
5) uderzenia o nabrzeże lub
inne obiekty stałe lub pływające w okresie eksploatacji jachtu lub sprzętu
wodnego na akwenach wodnych,
6) ognia,
7) upadku statku powietrznego
lub przedmiotów z jego pokładu,
8) siły wyższej,
9) wybuchu,
10) działania fali
wywołanej nadmierną szybkością przechodzących jednostek pływających (kolizja
bez kontaktu),
11) umyślnego uszkodzenia
jachtu oraz sprzętu wodnego przez osoby trzecie podczas postoju jachtu
w miejscu strzeżonym lub przechowywania jachtu w należycie zabezpieczonym
pomieszczeniu.
7. PZU S.A. odpowiada
również za szkody będące następstwem wszelkiego rodzaju ukrytych wad kadłuba,
silnika lub osprzętu jachtu, z wyłączeniem kosztów naprawy lub wymiany
części wadliwych.
8. Rozszerzony zakres
ubezpieczenia jacht-casco obejmuje szkody będące następstwem zdarzeń wymienionych
w ust. 6 i 7 (zakres podstawowy) oraz szkody powstałe:
1) I wariant - podczas transportu
lądowego - wskutek wypadku drogowego, jakiemu uległ środek transportowy
oraz ognia, uderzenia pioruna, huraganu, deszczu nawalnego, pod warunkiem,
że jacht lub sprzęt wodny przewożony był na odpowiednim środku transportowym
i właściwie zabezpieczony przed uszkodzeniem,
2) II wariant - wskutek kradzieży
lub rabunku jachtu oraz wyposażenia i osprzętu pod warunkiem, należytego
zabezpieczenia przed kradzieżą zdefiniowanego w § 1 ust.5 pkt. 10 i 11.
9. Pełny zakres ubezpieczenia
jacht-casco obejmuje szkody będące następstwem zdarzeń wymienionych w ust.
6 i 7, powstałe podczas transportu lądowego oraz wskutek kradzieży lub
rabunku w okolicznościach określonych w ust.8.
10. W trakcie trwania
umowy ubezpieczenia możliwe jest rozszerzenie zakresu zawartego ubezpieczenia,
pod warunkiem przedstawienia ubezpieczonej jednostki do oględzin przedstawicielowi
PZU S.A. i opłacenia dodatkowej składki.
11. PZU S.A. wypłaca
odszkodowanie za szkodę całkowitą lub szkodę częściową jachtu lub sprzętu
wodnego w kwocie odpowiadającej wysokości szkody w granicach określonych
w polisie sum ubezpieczenia, przy czym:
1) sumą ubezpieczenia jachtu
jest zadeklarowana przez Ubezpieczającego we wniosku wartość rzeczywista
jachtu wraz ze standardowym wyposażeniem i osprzętem,
2) sumą ubezpieczenia sprzętu
wodnego jest zadeklarowana przez Ubezpieczającego we wniosku wartość rzeczywista
sprzętu,
3) sumą ubezpieczenia wyposażenia
ponadstandardowego jest zadeklarowana we wniosku oddzielnie wartość rzeczywista
tego wyposażenia,
4) sumą ubezpieczenia silnika
przyczepnego jest zadeklarowana we wniosku oddzielnie jego wartość rzeczywista.
12. Zgodnie z zasadami
określonymi w ust. 11 odszkodowanie za szkodę całkowitą wypłaca się w przypadku:
1) straty całkowitej rzeczywistej
- w wysokości sumy ubezpieczenia nie większej niż wartość rzeczywista przedmiotu
ubezpieczenia,
2) straty całkowitej konstruktywnej
- w wysokości sumy ubezpieczenia pomniejszonej o wartość sprzedażną pozostałości.
13. Odszkodowanie za szkodę
częściową ustala się na podstawie rachunków za przeprowadzoną naprawę lub
na podstawie przedstawionej przez Ubezpieczającego kalkulacji kosztów naprawy
w zakresie uszkodzeń stwierdzonych w protokóle powypadkowym sporządzonym
przez PZU S.A. albo na jego zlecenie przez niezależnego eksperta. Rachunki
i kalkulacja kosztów podlegają weryfikacji przez PZU S.A. co do wysokości
kosztów związanych z zakresem robót i zużytymi materiałami.
14. W razie sporu co
do zakresu szkody i wysokości odszkodowania każda ze stron umowy ubezpieczenia
pokrywa wynagrodzenie powołanego przez siebie eksperta, a koszty powołanego
wspólnie eksperta strony pokrywają w równych częściach.
15. W każdej szkodzie
całkowitej powstałej w wyniku kradzieży i w każdej szkodzie częściowej
stosuje się franszyzę redukcyjną w wysokości określonej w polisie, chyba
że została wykupiona. Franszyza nie ma zastosowania do kosztów określonych
w § 2 ust.7 oraz straty całkowitej powstałej z innych przyczyn niż kradzież.
16. W razie niezadziałania
w czasie szkody zabezpieczenia pozwalającego na szybką lokalizację skradzionego
przedmiotu ubezpieczenia, za które udzielono zniżki składki, PZU S.A. może
pomniejszyć odszkodowanie o taki procent jaki zastosowano przy obniżce
składki.
17. Każde wypłacone
odszkodowanie zmniejsza sumę ubezpieczenia. Uzupełnienie sumy ubezpieczenia
w trakcie trwania umowy ubezpieczenia następuje na wniosek Ubezpieczającego
jednocześnie z opłaceniem, ustalonej z PZU S.A., dodatkowej składki liczonej
za okres od daty wypłacenia odszkodowania do końca okresu ubezpieczenia
określonego w polisie.
18. Jeżeli zadeklarowana
przez Ubezpieczającego suma ubezpieczenia jest niższa od rzeczywistej wartości
przedmiotu ubezpieczenia (tzw. niedoubezpieczenie) PZU S.A. odpowiada za
szkody częściowe w takim stosunku, w jakim pozostaje suma ubezpieczenia
do rzeczywistej wartości ubezpieczonego przedmiotu.
19. Jeżeli zadeklarowana
przez Ubezpieczającego suma ubezpieczenia jest wyższa od rzeczywistej wartości
przedmiotu ubezpieczenia, PZU S.A. odpowiada tylko do rzeczywistej wartości
ubezpieczonego przedmiotu z dnia ustalania odszkodowania.
20. PZU S.A. nie odpowiada
za szkody:
1) będące skutkiem
naturalnego zużycia,
2) w urządzeniach elektrycznych
i elektronicznych, akumulatorach oraz ich połączeniach, chyba że szkoda
powstała w następstwie przyczyn wymienionych w ust. 6 - 8,
3) w żaglach i pokrowcach
ochronnych uszkodzonych przez wiatr lub zerwanych w czasie zakładania/składania,
chyba że szkoda była następstwem złamania elementów, do których żagle były
zamocowane,
4) dotyczące straty
kotwic, chyba że szkoda powstała na skutek kradzieży bądź rabunku jachtu
albo awaryjnego użycia kotwic w przypadku utknięcia jachtu na mieliźnie,
5) wynikłe z wady konstrukcyjnej
spowodowanej, zmianami w konstrukcji przedmiotu ubezpieczenia dokonanymi
bez opinii rzeczoznawcy lub klasyfikatora,
6) powstałe wskutek
nie zabezpieczenia przedmiotu ubezpieczenia przed działaniem sił przyrody,
w tym mrozu i korozji,
7) powstałe wskutek
działania szkodników,
8) powstałe wskutek
kradzieży podczas przechowywania jachtu na wózku transportowym poza miejscem
stałego dozoru,
9) powstałe wskutek
kradzieży jachtu w czasie transportu podczas postoju w miejscach i na parkingach
niestrzeżonych, chyba że przyczyną postoju była szkoda powstała w bezpośrednim
następstwie wypadku jakiemu uległ środek transportu a fakt ten zostanie
bezspornie udowodniony, łącznie z brakiem możliwości zabezpieczenia miejsca
szkody,
10) powstałe w wyniku
otworzenia zamka lub kłódki kluczem podrobionym lub innym narzędziem bez
równoczesnego zniszczenia elementów mechanizmu zamykającego,
11) powstałe wskutek
kradzieży sprzętu wodnego.
B. UBEZPIECZENIE OC UŻYTKOWNIKA
§ 5
1. W ramach ubezpieczenia
odpowiedzialności cywilnej użytkownika PZU S.A. wypłaca odszkodowanie,
do którego kierownik jachtu lub użytkownik sprzętu wodnego zobowiązany
jest z mocy prawa z tytułu szkód na osobie i/lub w mieniu wyrządzonych
osobom trzecim w związku z eksploatacją przedmiotu ubezpieczenia.
2. PZU S.A. ponosi
odpowiedzialność za wyrządzone szkody w zakresie odpowiedzialności cywilnej
deliktowej kierownika jachtu lub użytkownika sprzętu wodnego, do wysokości
sumy ubezpieczenia określonej w polisie dla wszystkich zdarzeń w okresie
ubezpieczenia.
3. W każdej szkodzie
rzeczowej stosuje się franszyzę redukcyjną w wysokości określonej w polisie,
chyba że franszyza została wykupiona.
4. Każde wypłacone
odszkodowanie zmniejsza sumę ubezpieczenia aż do jej wyczerpania.
5. Ochrona ubezpieczeniowa
PZU S.A. nie obejmuje odpowiedzialności za szkody:
1) doznane przez kierownika
i członków załogi,
2) wyrządzone osobom:
a) zatrudnionym przez
posiadacza lub użytkownika/kierownika jachtu lub sprzętu wodnego w czasie
wykonywania przez nie obowiązków służbowych,
b) osobom bliskim użytkownikowi
jachtu lub sprzętu wodnego,
3) wyrządzone podczas wykonywania
holowań, w tym również związanych z uprawianiem narciarstwa i lotniarstwa
wodnego,
4) wyrządzone w środowisku
naturalnym, spowodowane jego zanieczyszczeniem, o ile nie były skutkiem
zdarzenia objętego ubezpieczeniem.
C. UBEZPIECZENIE NASTĘPSTW
NIESZCZĘŚLIWYCH WYPADKÓW (NW)
§ 6
1. Ochrona ubezpieczeniowa
obejmuje osoby, które w danym rejsie stanowią załogę jachtu, lub osoby
użytkujące sprzęt wodny w liczbie zgodnej z zapisem na polisie.
2. Przedmiotem ubezpieczenia
są następstwa nieszczęśliwych wypadków kierownika oraz członków załogi
jachtu, zaistniałych w czasie rejsu lub użytkownika sprzętu wodnego w czasie
pływania.
3. W ramach ubezpieczenia
NW PZU S.A. wypłaca:
1) w przypadku trwałego uszczerbku
na zdrowiu stwierdzonego przed upływem dwóch lat od zaistnienia nieszczęśliwego
wypadku - świadczenie w wysokości kwoty stanowiącej taki procent sumy ubezpieczenia
określonej w polisie, w jakim Ubezpieczony doznał trwałego uszczerbku,
2) w przypadku śmierci -
jednorazowe świadczenie w wysokości 50% sumy ubezpieczenia.
4. Wypłata świadczenia następuje
na podstawie orzeczenia lekarza wskazanego przez PZU S.A. lub w oparciu
o akt zgonu.
5. Jeżeli nieszczęśliwy wypadek
objęty ubezpieczeniem zwiększył istniejący wcześniej trwały uszczerbek
na zdrowiu tego samego organu, narządu lub układu, podstawę do wyliczenia
świadczenia stanowi stopień uszczerbku na zdrowiu wynikający z różnicy
pomiędzy procentami trwałego uszczerbku po i przed wypadkiem.
6. Jeżeli Ubezpieczony otrzymał
jednorazowe świadczenie z tytułu trwałego uszczerbku i w następstwie tego
samego wypadku zmarł przed upływem 2 lat, uprawnionym przysługuje świadczenie
w wysokości różnicy pomiędzy kwotą należną z tytułu jego śmierci a uprzednio
wypłaconą Ubezpieczonemu.
7. Świadczenie z tytułu śmierci
wypłaca się w przypadku niewskazania przez Ubezpieczonego imiennie osoby
uprawnionej, członkom rodziny zmarłego w następującej kolejności:
1) małżonek,
2) dzieci,
3) rodzice,
4) inni ustawowi spadkobiercy
zmarłego.
8. Z odpowiedzialności PZU
S.A. wyłączone są wypadki powstałe wskutek:
1) usiłowania lub popełnienia
przez Ubezpieczonego wykroczenia, przestępstwa lub samobójstwa,
2) umyślnego działania
Ubezpieczonego,
3) zaburzeń psychicznych
Ubezpieczonego,
4) uszkodzenia ciała
spowodowanego leczeniem oraz zabiegami leczniczymi, bez względu na to,
przez kogo były wykonywane, chyba że chodziło o leczenie bezpośrednich
następstw wypadku.
9. Górną granicę odpowiedzialności
PZU S.A. za następstwa nieszczęśliwego wypadku jednej osoby stanowi suma
ubezpieczenia określona w polisie.
D. UBEZPIECZENIE RZECZY OSOBISTYCH
§ 7
1. Ochroną ubezpieczeniową
objęte są rzeczy osobiste kierownika i członków załogi jachtu lub użytkownika
sprzętu wodnego zniszczone, uszkodzone lub utracone w okresie eksploatacji
jachtu lub sprzętu w wyniku zdarzeń objętych ochroną w ramach ubezpieczenia
jacht -casco.
2. Ochrona ubezpieczeniowa
obejmuje stratę całkowitą i szkody częściowe w rzeczach osobistych stanowiących
przedmioty codziennego użytku zwyczajowo uznane za przydatne w okresie
eksploatacji jachtu lub sprzętu wodnego tj. odzież, środki higieny osobistej
oraz przedmioty takie jak: zegarek, aparat fotograficzny, gitara, kieszonkowy
kalkulator itp.
3. Wysokość odszkodowania
za utracone całkowicie lub częściowo rzeczy osobiste ustala się z uwzględnieniem
stopnia ich zużycia.
4. Górną granicę odpowiedzialności
PZU S.A. za rzeczy osobiste jednej osoby stanowi suma ubezpieczenia określona
w polisie.
ZAWARCIE UMOWY UBEZPIECZENIA
§ 8
1. Umowę ubezpieczenia zawiera
się na podstawie wypełnionego przez Ubezpieczającego wniosku, zawierającego
informacje niezbędne do oceny ryzyka i wystawienia polisy.
2. Ubezpieczający obowiązany
jest udzielić odpowiedzi na pytania PZU S.A. zawarte w formularzu wniosku
lub skierowane do niego w innej formie oraz podać wszystkie znane mu okoliczności
istotne dla oceny ryzyka i ustalenia zakresu odpowiedzialności ubezpieczeniowej.
3. Jeżeli PZU S.A.
zawarł umowę ubezpieczenia mimo braku odpowiedzi Ubezpieczającego na poszczególne
pytania, pominięte okoliczności uważa się za nieistotne.
4. PZU S.A. potwierdza
zawarcie umowy ubezpieczenia polisą lub innym dokumentem ubezpieczenia.
Z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ust. 5-7 umowę ubezpieczenia
uważa się za zawartą z chwilą doręczenia Ubezpieczającemu dokumentu ubezpieczenia
(polisy).
5. Jeżeli przed upływem
14 - tu dni od daty otrzymania oferty na piśmie PZU S.A. nie doręczył Ubezpieczającemu
dokumentu ubezpieczenia, umowę uważa się z 15 - tym dniem od otrzymania
oferty za zawartą na podstawie niniejszych ogólnych warunków ubezpieczenia.
6. Jeżeli dokument
ubezpieczenia zawiera postanowienia, które odbiegają na niekorzyść Ubezpieczającego
od treści złożonej przez niego oferty lub od ogólnych warunków ubezpieczenia,
PZU S.A. zobowiązany jest zwrócić Ubezpieczającemu na to uwagę na piśmie
przy doręczeniu dokumentu ubezpieczenia, wyznaczając mu co najmniej 7 -
dniowy termin zgłoszenia sprzeciwu. W razie niewykonania tego obowiązku
przez PZU S.A. zmiany dokonane na niekorzyść Ubezpieczającego są nieważne.
7. W przypadku braku sprzeciwu
Ubezpieczającego w wypadku określonym w ust. 6, umowę uważa się za zawartą
następnego dnia po upływie wyznaczonego terminu do złożenia sprzeciwu.
OKRES UBEZPIECZENIA
§ 9
1. Jeżeli nie umówiono się
inaczej okres ubezpieczenia rozpoczyna się od dnia następnego po opłaceniu
składki i trwa jeden rok, chyba że umowę ubezpieczenia zawarto na okres
krótszy (ubezpieczenie krótkoterminowe).
2. Jeżeli umowa ubezpieczenia
jest zawarta na okres dłuższy niż 6 miesięcy Ubezpieczający ma prawo odstąpienia
od umowy ubezpieczenia, w terminie 30 dni, a w przypadku, gdy Ubezpieczający
jest przedsiębiorcą w terminie 7 dni, od dnia zawarcia umowy.
3. Odstąpienie od umowy nie
zwalnia Ubezpieczającego z obowiązku opłacenia składki za okres udzielonej
ochrony ubezpieczeniowej.
4. Umowa ubezpieczenia wygasa
z chwilą:
1) przejścia prawa
własności jachtu na inną osobę, skreślenia go z rejestru statków żeglugi
śródlądowej lub wycofania na stałe z eksploatacji,
2) wypłaty odszkodowania/odszkodowań
i/lub kosztów określonych § 2 ust. 7 z ubezpieczenia jacht-casco w wysokości
równej sumie ubezpieczenia jachtu lub sprzętu wodnego, chyba że Ubezpieczający
opłacił uzupełniającą składkę, o której mowa w § 4 ust. 17,
3) wyczerpania sumy
ubezpieczenia wskutek wypłaty odszkodowania/odszkodowań z ubezpieczenia
OC użytkownika - w części dotyczącej tego ubezpieczenia,
4) upływu terminu określonego
w polisie, o ile przed tym terminem Ubezpieczający nie złożył wniosku o
wznowienie umowy na następny okres ubezpieczenia,
5) nieopłacenia składki/kolejnej
raty składki w terminie określonym w polisie lub innym dokumencie ubezpieczenia,
6) z upływem okresu
wypowiedzenia.
SKŁADKA UBEZPIECZENIOWA
§ 10
1. Składka obliczana jest
od łącznej sumy ubezpieczenia jacht-casco.
2. Składkę ustala się według
obowiązującej taryfy i jej wysokość nie podlega indeksacji.
3. Wysokość składki zależy
od:
1) zakresu ubezpieczenia,
2) okresu ubezpieczenia,
3) wysokości obniżki
wynikającej z:
a) ilości przedmiotów
zgłoszonych do ubezpieczenia na 12 miesięcy,
b) zastosowania ponadstandardowych
zabezpieczeń przeciwkradzieżowych,
c) bezszkodowej kontynuacji
ubezpieczenia w PZU S.A. powyżej 2 lat,
d) jednorazowej opłaty składki.
4. Jeżeli nie umówiono
się inaczej składka powinna być zapłacona jednocześnie z zawarciem / rozszerzeniem
/ zmianą umowy ubezpieczenia.
5. Zapłata składki
następuje w formie gotówkowej lub w porozumieniu z PZU S.A. w formie bezgotówkowej.
6. Jeżeli zapłata składki
albo raty składki dokonywana jest w formie przelewu bankowego lub przekazu
pocztowego, za datę zapłaty składki uważa się datę złożenia zlecenia zapłaty
w banku lub w urzędzie pocztowym na właściwy rachunek PZU S.A. pod warunkiem,
że na rachunku Ubezpieczającego znajdowała się wystarczająca ilość wolnych
środków, w innym przypadku za datę zapłaty składki uważa się datę, w której
pełna kwota składki lub jej wymagalnej raty znalazła się na rachunku PZU
S.A. w taki sposób, że mógł nią dysponować.
7. W przypadku odstąpienia
od umowy ubezpieczenia albo jej wygaśnięcia z powodów wymienionych w §
9 ust. 4 pkt. 1 Ubezpieczającemu przysługuje zwrot części składki za każdy
nie wykorzystany dzień do końca okresu ubezpieczenia określonego w polisie.
8. Podlegająca zwrotowi
kwota składki zostaje pomniejszona o 10% tytułem poniesionych kosztów.
Potrącenia nie stosuje się w przypadku odstąpienia od umowy w trybie określonym
w § 9 ust. 2 oraz w przypadku gdy umowę ubezpieczenia wypowiedział PZU
S.A..
9. Zwrot składki nie
przysługuje, jeżeli z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia PZU S.A. wypłacił
lub zobowiązany jest do wypłaty jakiegokolwiek odszkodowania i/lub świadczenia
za szkodę powstałą w okresie objętym ochroną ubezpieczeniową.
10. W przypadku rozłożenia
płatności składki na raty PZU S.A. przysługuje prawo do potrącenia pozostałej
do zapłacenia części składki z przyznanego na rzecz Ubezpieczającego odszkodowania
i/lub świadczenia. Ubezpieczający obowiązany jest do natychmiastowego uregulowania
pozostałej do zapłacenia części składki z chwilą uznania przez PZU S.A.
roszczenia z tytułu szkody doznanej przez osobę trzecią.
11. Każda ze stron
może w ciągu miesiąca od daty doręczenia Ubezpieczającemu, Ubezpieczonemu
lub Uprawnionemu z umowy ubezpieczenia, odmowy lub wypłaty odszkodowania
wypowiedzieć umowę ubezpieczenia z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia.
POSTĘPOWANIE W RAZIE POWSTANIA
SZKODY
OBOWIĄZKI UBEZPIECZAJĄCEGO
W RAZIE POWSTANIA SZKODY
§ 11
1. W razie zaistnienia zdarzenia,
za którego skutki PZU S.A. może ponosić odpowiedzialność, Ubezpieczający
lub użytkownik/kierownik jachtu obowiązany jest:
1) użyć wszelkich dostępnych
mu środków w celu zmniejszenia szkody w ubezpieczonym mieniu oraz w celu
zabezpieczenia bezpośrednio zagrożonego mienia przed dalszymi uszkodzeniami,
2) zawiadomić niezwłocznie
PZU S.A., nie później niż w ciągu 3-ch dni roboczych od daty powstania
szkody lub otrzymania o niej wiadomości,
3) o wypadku żeglugowym
zawiadomić niezwłocznie właściwy organ administracji żeglugowej,
4) w przypadku kradzieży
albo rabunku jachtu, pożaru na jachcie lub sprzęcie wodnym oraz uszkodzenia
go w wyniku wypadku drogowego, jakiemu uległ środek transportowy, zawiadomić
niezwłocznie najbliższą placówkę Policji,
5) nie dokonywać żadnych
zmian stanu faktycznego spowodowanego zdarzeniem, chyba że jest to konieczne
dla zapobieżenia zwiększeniu się szkody,
6) nie podejmować naprawy
uszkodzonego jachtu, sprzętu wodnego, wyposażenia dodatkowego i osprzętu
przed przeprowadzeniem oględzin przez przedstawiciela PZU S.A., chyba że
PZU S.A. nie przeprowadził ich w ciągu 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia
o szkodzie lub 14 dni, jeżeli niezbędne było powołanie eksperta,
7) umożliwić PZU S.A.
dokonanie czynności niezbędnych do ustalenia okoliczności powstania szkody
i jej rozmiarów, jak również udzielić potrzebnych w tym celu wyjaśnień,
8) dostarczyć PZU S.A.
dokumentację szkodową zawierającą niezbędne dowody uzasadniające odpowiedzialność
polisową PZU S.A. oraz wysokość zgłaszanych roszczeń,
9) udzielić pomocy
w dochodzeniu roszczeń regresowych wobec sprawcy szkody poprzez dostarczenie
wszelkich informacji i dowodów mogących przyczynić się do skutecznego dochodzenia
roszczeń.
2. W razie dopuszczenia
się przez Ubezpieczającego użytkownika/kierownika jachtu lub sprzętu wodnego
rażącego niedbalstwa w wykonaniu obowiązku określonego w ust. 1 pkt. 1
odszkodowanie się nie należy, chyba że zapłata całości albo części odszkodowania
odpowiada w danych okolicznościach zasadom współżycia społecznego albo
interesom gospodarki narodowej.
3. Jeżeli Ubezpieczający
lub kierownik jachtu lub użytkownik sprzętu wodnego nie dopełnił obowiązków
określonych w ust. 1 pkt. 2 - 9 oraz w ust. 4 - 8 PZU S.A. może odmówić
wypłaty całości lub części odszkodowania, jeżeli niedopełnienie obowiązków
miało wpływ na ustalenie okoliczności powstania szkody albo jej rozmiaru.
4. W razie zajścia
zdarzenia, które może spowodować roszczenia ze strony poszkodowanego, Ubezpieczający
obowiązany jest w miarę możliwości starać się ustalić okoliczności wypadku.
5. W razie zgłoszenia
do Ubezpieczającego roszczenia o odszkodowanie, Ubezpieczający jest obowiązany
bezzwłocznie - najpóźniej w terminie 7 dni powiadomić PZU S.A..
6. Jeżeli przeciwko
Ubezpieczającemu poszkodowany wystąpi z roszczeniem o odszkodowanie na
drogę sądową, Ubezpieczający obowiązany jest bezzwłocznie - najpóźniej
w terminie 7 dni zawiadomić o tym PZU S.A.. Na żądanie PZU S.A. Ubezpieczający
obowiązany jest udzielić pełnomocnictwa procesowego wskazanej przez PZU
S.A. osobie.
7. Ubezpieczający jest
obowiązany dostarczyć PZU S.A. orzeczenie sądu w terminie umożliwiającym
zajęcie stanowiska co do wniesienia środka odwoławczego.
8. Bez uprzedniej zgody
PZU S.A., Ubezpieczający nie jest uprawniony do zaspokojenia lub uznania
roszczenia poszkodowanego.
WYPŁATA ODSZKODOWANIA/ŚWIADCZENIA
ROZPATRYWANIE SKARG I ZAŻALEŃ
§ 12
1. PZU S.A. wypłaca
odszkodowanie/świadczenie w terminie 30 dni od daty otrzymania zawiadomienia
o szkodzie.
2. Gdyby wyjaśnienie
w powyższym terminie okoliczności koniecznych do ustalenia odpowiedzialności
PZU S.A. albo wysokości odszkodowania/świadczenia okazało się niemożliwe,
odszkodowanie/świadczenie powinno być wypłacone w ciągu 14 dni, w którym
przy zachowaniu należytej staranności wyjaśnienia tych okoliczności było
możliwe. Jednakże bezsporną część odszkodowania/świadczenia PZU S.A. powinien
wypłacić w terminie przewidzianym w ust 1.
3. PZU S.A. jest zobowiązane:
1) po otrzymaniu zawiadomienia
o zajściu zdarzenia losowego objętego ochroną ubezpieczeniową, w terminie
7 dni od dnia otrzymania tego zawiadomienia, do poinformowania o tym Ubezpieczającego
i Ubezpieczonego oraz przeprowadzenia postępowania dotyczącego ustalenia
stanu faktycznego zdarzenia, zasadności zgłoszonych roszczeń i wysokości
odszkodowania, a także do poinformowania pisemnie lub drogą elektroniczną
Ubezpieczającego, Ubezpieczonego lub Uprawnionego z umowy ubezpieczenia
jakie dokumenty są potrzebne do ustalenia odszkodowania/świadczenia,
2) jeżeli w terminach
określonych w ust. 1 i 2 nie wypłaci odszkodowania/świadczenia, do zawiadomienia
pisemnie osoby zgłaszającej roszczenie o przyczynach niemożności zaspokojenia
jej roszczeń w całości lub w części, a także do wypłacenia bezspornej części
odszkodowania/świadczenia,
3) jeżeli odszkodowanie/świadczenie
nie przysługuje lub przysługuje w innej wysokości, niż określona w zgłoszonym
roszczeniu, do poinformowania o tym pisemnie osoby występującej z roszczeniem,
w terminach, o których mowa w ust.1 i 2, wskazując na okoliczności oraz
na podstawę prawną uzasadniającą całkowitą lub częściową odmowę wypłaty
odszkodowania/świadczenia - informacja ta powinna zawierać pouczenie o
możliwości dochodzenia roszczeń na drodze sądowej,
4) do udostępnienia
Ubezpieczającemu, Ubezpieczonemu lub Uprawnionemu z umowy ubezpieczenia
informacji i dokumentów, które miały wpływ na ustalenie odpowiedzialności
PZU S.A. i wysokości odszkodowania/świadczenia - Ubezpieczający, Ubezpieczony
lub Uprawniony z umowy ubezpieczenia ma prawo wglądu do akt szkodowych
i sporządzenia na swój koszt odpisów lub kserokopii akt szkodowych,
5) na żądanie Ubezpieczającego,
Ubezpieczonego lub Uprawnionego z umowy ubezpieczenia, do udostępnienia
posiadanych przez siebie informacji związanych z wypadkiem lub zdarzeniem
będącym podstawą ustalenia odpowiedzialności PZU S.A. oraz ustalenia okoliczności
wypadków i zdarzeń losowych, jak również wysokości odszkodowania/świadczenia.
4. Za okoliczności
konieczne do ustalenia odpowiedzialności PZU S.A. oraz wysokości odszkodowania/świadczenia,
uważa się m.in. pełen rachunek strat oraz inne dokumenty uzasadniające
roszczenie, które powinien przedstawić Ubezpieczający.
5. Ubezpieczającemu,
Ubezpieczonemu lub Uprawnionemu z umowy ubezpieczenia przysługuje prawo
do wniesienia pisemnej skargi bądź zażalenia, dotyczącej realizacji przez
PZU S.A. umowy ubezpieczenia. Adresatem skargi oraz właściwym do jej rozpatrzenia,
jest osoba kierująca jednostką organizacyjną PZU S.A., której działania
skarga lub zażalenie dotyczy.
6. PZU S.A. udziela
odpowiedzi na skargę lub zażalenie, na piśmie, w terminie 30 dni od dnia
otrzymania skargi lub zażalenia.
ROSZCZENIA REGRESOWE
§ 13
1. Z dniem wypłaty odszkodowania
roszczenia Ubezpieczającego do osoby trzeciej, odpowiedzialnej za powstanie
szkody przechodzą na PZU S.A. do wysokości wypłaconego odszkodowania.
2. Jeżeli PZU S.A. pokrył
tylko część szkody, pierwszeństwo dochodzenia roszczenia o pokrycie pozostałej
części przysługuje Ubezpieczającemu przed roszczeniem regresowym PZU S.A.
3. Nie przechodzą na PZU
S.A. roszczenia Ubezpieczającego lub kierownika jachtu lub użytkownika
sprzętu wodnego przeciwko:
1) osobom, z którymi
Ubezpieczający lub kierownik jachtu lub użytkownik sprzętu wodnego pozostaje
we wspólnym gospodarstwie domowym oraz za które ponosi odpowiedzialność,
2) pracownikom Ubezpieczającego
i/lub użytkownika jachtu lub sprzętu wodnego, chyba że wyrządzili szkodę
umyślnie, będąc w stanie nietrzeźwości bądź pod wpływem środków odurzających.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 14
1. W porozumieniu z Ubezpieczającym
mogą być wprowadzone do umowy ubezpieczenia postanowienia dodatkowe lub
odmienne od ustalonych w niniejszych o.w.u.
2. Wszelkie zmiany warunków
umowy ubezpieczenia dokonywane będą w formie pisemnej.
3. Powództwo o roszczenia
wynikające z umowy ubezpieczenia można wytoczyć albo według przepisów o
właściwości ogólnej albo przed sąd właściwy dla miejsca zamieszkania lub
siedziby Ubezpieczającego, Ubezpieczonego lub Uprawnionego z umowy ubezpieczenia.
4. W sprawach nie uregulowanych
niniejszymi warunkami mają zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego, ustawy
o działalności ubezpieczeniowej, ustawy o żegludze śródlądowej oraz inne
stosowne przepisy prawa polskiego.
5. Tracą moc ogólne warunki
kompleksowego ubezpieczenia jachtów śródlądowych zatwierdzone Uchwałą Nr
UZ/209/95 Zarządu Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń S.A. z dnia 20 grudnia
1995 r..
6. Ogólne warunki ubezpieczenia
w niniejszym brzmieniu wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2004 r. i mają
zastosowanie do umów ubezpieczenia zawieranych po dniu 31 grudnia 2003
r.
POWRÓT DO FAQ
|